June 21, 2019
Ćwiczenia oddechowe – jak robić to poprawnie

Ćwiczenia oddechowe – jak robić to poprawnie

Mało kto wie i mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest prawidłowe oddychanie, które przecież ma wpływ na zdrowie, samopoczucie, a nawet długość naszego życia. Organizm, który otrzymuje za mało tlenu szybciej się męczy – pojawia się uczucie znużenia, ból głowy, rozdrażnienie, co z kolei negatywnie wpływa na sprawność intelektualną. Niedotleniony organizm ma obniżoną odporność – trudniej mu zwalczyć infekcje poszczególnych układów. Pierwszym widocznym objawem niedotlenionego organizmu jest szara skóra.

Oddychanie – naturalny odruch

Prawidłowego oddychania nie musimy się uczyć. Jest to naturalny odruch i każdy człowiek rodzi się z tą zdolnością. Z czasem jednak tę zdolność zatracamy. Naukowcy odkryli, że ma to miejsce w okolicach trzeciego roku życia. Tak więc większość ludzi nie potrafi oddychać pełną piersią – nabierają powietrza zbyt płytko, a większość kobiet w dodatku, nie używa podczas oddychania przepony. Ponieważ nasycone tlenem powietrze dociera tylko do szczytów płuc, w ich dolnej części powstaje tak zwana martwa strefa, która nie pracuje i zmniejsza pojemność płuc.

Co to jest przepona i jaką rolę odgrywa?

Przepona to jeden z największych płatów mięśniowych, który oddziela klatkę piersiową od jamy brzusznej. To od niej zależy efektywność oddychania, ponieważ podczas odpowiednio wykonanego wdechu przepona obniża się i robi miejsce dla powiększających się płuc, dzięki czemu mogą w całości wypełnić się tlenem. Przy wydechu mięśnie brzucha popychają przeponę ku górze, co ułatwia wypychanie powietrza z płuc.

Oddychanie przeponowe – jak się go nauczyć?

Oddychanie przeponowe pomaga zapobiec wszystkim negatywnym skutkom niedotlenienia organizmu. Bardzo ważne jest także podczas porodu – dotleniona matka nie męczy się szybko, łagodniej przechodzi skurcze i szybciej rodzi. Podstawowa zasada oddychania przeponowego mówi, wdechy i wydech powinny odbywać się wolno i miarowo, przy czym wydech powinien być dłuższy – nawet dwukrotnie – niż wdech. Podczas oddychania przeponowego powinna unosić się górna część brzucha, a nie klatka piersiowa.

Ćwiczenia na przeponę

Ćwiczenia najlepiej wykonywać na leżąco – należy położyć się wygodnie i lekko ugiąć nogi. Przyłożyć jedną dłoń do klatki piersiowej (pod głowę można położyć poduszkę, aby lepiej widzieć dłonie), drugą niżej – do mostka, tam znajduje się przepona. Zgodnie z zasadą oddychania przeponowego wykonywać wdechy nosem i obserwować, która dłoń się unosi – na klatce, czy na przeponie. Należy przy tym pamiętać, by nie napinać mięśni brzucha, pracę wykonywać ma przepona. Ćwiczenie wykonać trzydzieści razy – 30 wdechów i wydechów. Wariantów ćwiczeń na przeponę można znaleźć wiele – ważne, by podczas ich wykonywania, były ugięte nogi.

Prawidłowe oddychanie jest bardzo ważne, zwłaszcza w czasach, gdzie dużym problemem jest stres. Do łask dochodzą techniki oddychania praktykowane przez kultury wschodnie. Na ćwiczenia oddechowe przykłady można znaleźć na stronach promujących wschodnie sporty, zdrowy styl życia, portalach zdrowia.

Ćwiczenia oddechowe – jak robić to poprawnie
Oceń ten post
Poprzedni «
Następny »